Första VFU-dagen

\\      DATE: 2015-02-02  ♥  TIME: 22:19:38    -   KOMMENTERA      //


Idag hade jag min första VFU-dag i äldreomsorgen. Jag är på ett privat äldreboende och ska vara där totalt sex veckor uppdelat i två omgånger. VFUn innehåller en del "grundläggande omvårdnad" så jag kommer att få tillbringa en del tid på avdelningen med undersköterskorna/boendeassistenterna för att få in den biten. Men jag ska givetvis också få gå med sjuksköterskan. Det är det jag ser fram emot mest! Vill få se och lära mig massor av nya saker. 
 
Gick ett dagpass idag och fick mest hänga på personalen på avdelningen för att få en förståelse för rutinerna. Jag tycker att det är lite jobbigt att bara få stå och se på när jag har jobbat med detta förut (vill hjälpa till). Tror att det är det gamla arbetstänket som sitter i efter min tid i äldreomsorgens vikariepool. Då fick man bara hoppa in och arbeta även om man aldrig hade satt sin fot på avdelningen innan. 
 
Nu verkar John Blund vara på ingående. God natt! 

Kommentarer

FIN SKYLT! :)

Det är ju bra att man går med uskorna om man inte har arbetat med omvårdnad förut, men om du kan det så tycker jag att du ska gå med sjuksköterskan...men det är ju svårt när skolan har det upplägget. Hoppas att du kommer att trivas :D

Svar: Tackar! :D
Jag ska få gå tillsammans med sjuksköterskan till största del men vi har vissa obligatoriska moment vi måste utföra t.ex. övre och nedre hygien. Så då behöver jag gå en liten del på avdelningen för att lära mig hur varje person har sina rutiner :) Sen ska vi ha samtal med fyra patienter och då är det skönt om man känner till dem :)
Ska få hänga på sjuksköterskan idag och imorgon fett pepp! :D
Frida Hellenberg

2015-02-03 01:14:23

Hur funkar det med praktiken för dig? Tänkte eftersom att du pluggar på distans (?) har du praktik på Gotland eller får du fixa boende osv på fastlandet? Kram!

Svar: Jag läser inte på distans utan utbildningen finns här. Uppsala Universitet har ett campus här och har då lyckats fixa hit utbildningen på plats :) Vissa träffar i Uppsala är dock obligatoriska då Gotland inte kan erbjuda hela utbudet t.ex. träffar där man ska diskutera i grupp med andra studenter (sjukgymnaster, arbetsterapeuter, läkare). Jag hoppas att det blev lite mer förståligt. Det är lite krångligt med hur utbildningen funkar ;)
Frida Hellenberg

2015-02-03 11:16:15

Tack, känns riktigt kul :D

Åh förstår precis vad du menar, hade också min första praktik på äldreboende fast jag jobbat flera år inom äldrevården innan :( Men såg till att jag fick gå med sjuksköterskorna så mycket som möjligt och så får man göra det bästa av det :)

Svar: Ja, man får se till att göra det bästa av situationen. Vi har planerat att jag ska gå mest med sjuksköterskan. Så det känns bra! :) sen ska jag ha samtal med några av de boende, så passar på att göra det när jag är på avdelningen. Får utnyttja tiden effektivt :)
Frida Hellenberg

2015-02-06 07:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback