Olivolja

\\      DATE: 2012-06-29  ♥  TIME: 01:25:17    -   KOMMENTERA      //
Bilden hittade jag här.

Olivolja, oljan du kan använda till hur många saker som helst. Använd den i matlagningen, som sminkborttagningsmedel, ansiktsrengöring, ansiktskräm, "raklödder", i håret, på kroppen osv osv. Ni just nu. Men sanningen är den att fett löser fett så olivoljan funkar super att använda i ansiktet, på kroppen. Jag som har fet hy var först väldigt tveksam, ville ju inte direkt få ännu fetare och finnigare hy. Men fet hy är egentligen bara en väldigt torr hud, som producerar mer och mer sebum (=hudens egna olja) för att återfukta den torra huden. Olivoljan är antiinflammatorisk och antiseptisk, vilket är bra om man har problemhy.
 
Så jag bestämde mig för att prova. Jag började med att ta olivolja på en bomullspad och tvätta bort mascara för att sen rengöra med min dåvarande ansiktsrengöring. Det första jag lade märke till var att jag inte alls blev lika torr runt ögonen som jag varit innan. Rengjorde och smörjade med mina "vanliga" produkter. Nästa steg för mig blev att tvätta hela ansiktet med olivolja utan att tvätta med ansiktsrengöringen efter. I början kände jag mig väldigt fet och lite kladdig, men jag bestämde mig för att inte ge upp och fortsätta. Nu ungefär två veckor senare har den feta och kladdiga känslan försvunnit och jag känner mig skönt återfuktad. Min hy är inte längre lika fet, och jag ser framemot vad oljan kommer att göra med min hud efter en längre tids användning. Nu använder jag olivoljan till både rengöring och återfuktning, enkelt och framförallt billigt!
 
Här nedan visar Emma Granath hur man gör när man tvättar ansiktet med olivolja. Istället för "tvättsvamparna" som hon använder, använder jag tvättlappar. Men jag kommer nog att köpa svampar snart eftersom tvättlapparna kan vara lite tuffa mot min känsliga hud.
Om du blir sugen på att testa rekommenderar jag att du köper en Ekologisk Extra Virgin Olivolja. Jag använder ICA ECO extra virgin olivolja.
Fråga gärna om något verkade oklart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback