Termin 1

\\      DATE: 2015-01-16  ♥  TIME: 13:58:24    -   KOMMENTERA      //
Min första termin på sjuksköterskeprogrammet är över! Nu hoppas jag bara att jag får godkänt på mina tentor så jag kan lägga allt fokus på termin två. Tänkte köra en liten genomgång av min första termin. Sådant som alltid är kul att gå tillbaka och läsa om senare i utbildningen.
 
TERMIN 1 - UPPLÄGG/INNEHÅLL
Jag läser till sjuksköterska via Uppsala Universitet - Campus Gotland. Tillsammans med alla sjuksköterskestudenter i Uppsala är vi ungeför 140st men vi som läser på Gotland är 21st. Gillar att ha min lilla klass! Sjuksköterskeprogrammet på Uppsala Universitet är helt omgjort så vi var/är först ut (försökskaniner). Under termin ett läste vi i block. Ett block kallades Vårdvetenskap och det andra blocket Anatomi och fysiologi. Vi började med två veckors vårdvetenskap och sen två veckor anatomi, sen vårdvetenskap i två veckor osv. Jag gillade upplägget till en viss del. Det var gött att få smälta all information ifrån anatomin när man läste vårdvetenskap, men det var jobbigt att hålla två bollar i luften hela tiden. Tanken var att när vi läste anatomi skulle vi bara fokusera på anatomin, men vi fick ta tid av anatomin för att till exempel hinna med grupparbeten som tillhörde vårdvetenskap. Mindre bra! 
 
Vårdvetensakap: Inom vårdvetenskapen läste vi en himla massa olika saker. Vi hade en liten dugga på läkemedelsräkning, lite mikrobiologi, vårdhygien, folkhälsa, lite nutrition, någon föreläsning om psykisk hälsa och artikelgranskning. Lite etik och en essä om uppväxtvillkor petade de in också. I vårdvetenskap hade vi också praktisk examination av venprov, subkutan och intremuskulär injektion samt puls och blodtryck. 
 
VFU: Vi hade totalt fyra dagar VFU utspritt under denna termin på en vårdcentral. Vår första VFU-dag kom tidigt i utbildningen och det var kul att få en inblick i arbetet. Jag tyckte att det var synd att det var så få dagar, hade velat ha mer! Vi fick följa arbetet på vårdcentralen och testa på olika praktiska moment till exempel ge injektioner.
 
Anatomi och Fysilogi: Under de två första föreläsningarna i anatomin sätt jag i chock. Jag fattade ingenting när läraren pratade om citronsyracykeln, transkription, exocytos, mitos osv. Det var som att läraren stod och pratade på ett helt annat språk. Jag var verkligen inte beredd på den svåra nivån. På detta sjuksköterskeprogram har de valt att ha en avslutande tenta på ALLA områden som tillhör anatomin. Riktigt tufft!
Det var även genom anatomin vi fick chansen att delta under en obduktion. 
 


FRÅGOR OCH SVAR
Det bästa med denna termin?
Att lära känna alla i klassen! Och känslan av att man har valt rätt
 
Det sämsta med denna termin?
All ångest. Har aldrig varit så stressad i hela mitt liv som jag har varit detta halvår. Usch! Sen allt teknikstrul på skolan. Vi ser våra föreläsningar på videolänk ifrån Uppsala. Ibland går det inte att koppla upp, bilden hackar efter eller försvinner... 
 
Vad har du lärt dig?
Massor! Mycket om människokroppen genom anatomin, men även massa andra saker. Roligt att få lära sig praktiska saker som injektioner. 
 
Vad kommer du att minnas mest ifrån första terminen?
Jag kommer nog aldrig kunna glömma upplevelsen med obduktionen. 

Vad ser du fram emot med nästa termin?
Det ska bli kul med längre praktik, totalt 6 veckor (delat i två omgångar) i äldreomsorgen. Jag ska vara på ett privat äldreboende, ska bli kul att få se hur de arbetar där då jag jobbat på olika kommunala äldreboenden. Sen ser jag även fram emot att få lära mig massa saker om olika sjukdomar.

Kommentarer

Hej. Hittade hit och lämnar ett litet spår efter mig. Jag börjar första terminen på måndag så det är jättekul att läsa om hur andra upplever studentlivet. Jag är dock lite äldre och har barn så förutsättningarna är.väl lite annorlunda men ändå. :) Hoppas tentan blir godkänd ;)

Svar: Åh vad kul! Jag hoppas att du kommer att trivas! :)
Frida Hellenberg

2015-01-16 18:13:28

Så himla intressant att läsa! Ska bli spännande att se likheter/skillnader nu under min första termin! Och oj vad mysigt det låter att bara vara 21 st i klassen, och att plugga på Gotland! Bodde du där innan eller flyttade du dit?

Svar: Jag är 100% gotlänning :) Har alltid sagt att jag inte vill plugga på Gotland, med det blev visst så ändå. Men det är inget jag ångrar, trivs så bra! :)
Frida Hellenberg

2015-01-17 11:52:28

Intressant att läsa :D det ska bli så kul att följa dig i termin 2 enda till termin 6 :D

Svar: Jaaaaa, det ska bli kul att få följa sin egen utveckling :) Ska bli jättekul att få följa dig med nu när du ska börja jobba :D
Frida Hellenberg

2015-01-18 03:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback